Vuosi oli uuden työrytmin opettelua. Galleriapäivät olivat maanantait ja perjantait ja muulloin keskityin taiteen tekemiseen ja esittämiseen liittyviin asioihin sekä opiskeluun.

Teosten tekemistä ja muuta vaativaa muutostyötä rajoittivat erittäin suuret kivut vasemmassa olkapäässä ja ajallisesti ensi sijalle minun oli asetettava fysioterapeuttinen kuntoutus. Päädyin samalle klinikalle urheilijoiden kanssa. Kun oma keho ja myös mieli on oleellisin työväline, ei työtä rajoittavalle tosiasialle ole olemassa vaihtoehtoja.

Rakensin päässäni uusien teosten aiheita ja teknisiä ratkaisuja ja hain henkistä rohkeutta toteuttaa tarinagalleria nettiin seuraavan näyttelyn yhteyteen. Keskustelin tarinagalleriasta ja sen tavoitteista ja toteuttamistavoista Hannele Huovin, Päivi Hintsasen, Tiinu Wuolion ja Antti Kettusen kanssa. Jouduin kuitenkin siirtämään näyttelyn ja projektin julkaisemisen vuoden 2009 puolelle.

Teoksia syntyi vuonna 2008 vähän. Vuosi muistutti työrytmiltään vuotta 1989 jolloin Ateljeerakennusta rakennettiin ja olin samaan aikaan äitiyslomalla. Nyt kyseessä oli uusi työtila ja sairausloma taiteellisesta työskentelystä. Aikaa ei tässä todellisuudessa voi jakaa moneen kokonaisvaltaiseen projektiin samanaikaisesti.

Aloitin uusien teosten työstämisen eritavoin kuin koskaan aiemmin. Loin ensiksi teoksille nimiä; runollisia, kysyviä, ihmetteleviä ja ristiriitaisia toteamia. Seuraavaksi aloitin virikkeellisten ja sopivien ihmishahmojen ja kuvaelementtien etsimisen vanhoista lehdistä. Halusin saada osaan teoksista mukaan käsiä ja liikettä ja päädyin käyttämään urheilijoiden ja tanssijoiden kuvia.

Tekniikkana päädyin käyttämään myrkytöntä pehmeäpohjaa, jossa vesiliukoinen puupiirrosväri telataan laatalle. Viimeksi olin käyttänyt sitä 2001 Geometrisissa vaateissa ja taloissa. Teosten koot jouduin pitämän suhteellisen pieninä käden toimintarajoitteiden vuoksi.

Kipu pakottaa katsomaan sisäänpäin ja itselläni se tapahtui opiskelun kautta uusien tietojen ja taitojen hankkimisen ja uudenlaisen ammatillisen verkoston luomisen kautta. Sain opintoni päätöksen ja käsittelin lopputyössäni taiteilijan ammattikuvan ja identiteetin muutosta sekä kulttuuriyrittäjyyttä. Minut kutsuttiin keväällä Luovien alojen Seminaariin Kansallismuseoon alustamaan oman alan muutosta. Diges ry ja Jalostamo yhdessä Luotu hankkeen kanssa järjestivät tilaisuuden.

Osallistuin Yläkaupungin yön tapahtumaan Yliopiston kampuksella. Projektissa oli mukana ”Taide on tarra” tekstien onlinetyöpaja. Pajagallerian ja verkkokaupan avaamisesta tuli kuluneeksi vuosi. Antoisaa Pajagallerian avaamisessa on ollut ihmisten tapaaminen. Oma työ tulee eri tavoin näkyväksi ja konkreettisemmaksi vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa kuin aiemmin.

Yksityisnäyttelyt
Keuruu, Keuruun Museo, ”Pappilan hätävara”
Lahti, Galleriakehystämö Aila Seppälä ”Syksy-Nature Morte, auringon kadotetut säteet”

Näyttelyt
Punkaharju, Retretti
Pieksämäki, Kulttuuripappila Sylvi

Bibliografia
Prima 6/2008 Talouden hallinta vapauttaa luovaan työhön | Salla Aarnio
19.11.2008 Etelä-Suomen Sanomat, Kasvillisuutta, sanataidetta ja aikakäsityksiä, Marjo Karinranta | Galleriakehystämö Aila Seppälä
22.11.2008 Uusi Lahti, Taidenäyttelyn avajaisissa, Don Camillo
3.12.2008 Uusi Lahti, Kasvit ilman luonto inspiraatioita
4/2008 Lehtikulta, Grafiikkaa syntyy kansallismaisemassa, Grafiikanpaja Himmelblau. Antti Kyynäräinen

Kirsi Neuvonen